Žebrácká opera

vloženo: 15.03.2019           komentářů: 0

John Gay (1685–1732 ) byl ve své době velice uznávaný anglický básník, dramatik. Jeho nejznámějším dílem je Žebrácká opera (The Beggar’s Opera, 1728), která byla zhudebněna Johannem Christophem Pepuschem; v českém prostředí je známá díky adaptacím Bertolda Brechta (s hudbou Kurta Weilla) a Václava Havla a také díky následné filmové adaptaci Jiřího Menzla.

Svět Žebrácké opery je světem cynických pletich a podvodů páchaných pod fasádou poklidu a harmonie.
Má dáti, dal. Má bráti, bral. Eh, podvojné účetnictví! – Máme na tom světě všelijaká povolání a nesnášejí se mezi sebou k smrti. Právník je pro kněze absolutní zloduch, pro soudce zase flanďák, učiněný ďábel hodný leda pohrdání. A politik, potentát pro slávu a pro prachy, ten taky uznává jen svůj džob.
A co si budeme namlouvat, tak tomu bylo a bohužel i je…

Na scéně opavského divadla uvedeme Gayovu Žebráckou operu v překladu Jiřího Záviše a v úpravě a režii Jiřího Seydlera.

K Žebrácké opeře se vracíte po víc než dvaceti letech, kdy jste toto drama režíroval ve Východočeském divadle Pardubice (premiéra 1. a 2. března 1997). Bude opavské nastudování v něčem jiné? Pokud ano, proč a v čem?
Určitě bude jiné, protože „dvakrát do stejné řeky nevstoupíš“. Bude mít nové pojetí scény, modernější a akčnější. Bude mít jiné kostýmy a také já budu s tématem pracovat odlišně. Zaprvé proto, že mám špatnou paměť, a zadruhé je jiná doba, jiné soudobé problémy, jiné vnímání. A Žebrácká opera, ačkoli je už více než dvě stě let stará, má silnou satirickou linku, je pořád velmi aktuální. Ukazuje prohnilost světa, propojení světa zločinu se světem politiky a se světem obchodu. John Gay věděl velice dobře, o čem píše v poslední třetině 18. století, a velice dobře by to věděl i v naší současnosti. Bohužel.

Říká se, že Gayova Žebrácká opera má „zuby jak nože“. A přesně takové bude i naše nastudování. Uvidíte a uslyšíte svět, jaký by neměl být, ale jaký od věku věků stále je. Svět prodejný, ziskuchtivý, vypočítavý… prostě svět, který ukradl sám sebe a právo a spravedlnost zapomněl na záchodku v baru. Prostě ten náš svět! Budete se smát, až se budete za břicho popadat, a pak se z té brániční křeče i rozpláčete. Blues-rockovými melodiemi naše nastudování „opepřil“ Jiří Šlupka Svěrák.

30.12.2018

Vloupání do prodejny v obci Litultovice
Doposud neznámý pachatel spáchal v době kolem půl čtvrté ráno 30. prosince 2018 v obci Litultovice přečin krádeže a přečin poškození cizí věci tím, že se po předchozím rozbití skleněné výplně vstupních dveří se škodou nejméně 5 tisíc korun vloupal do zdejší prodejny smíšeného zboží, odkud odcizil tři láhve alkoholu v hodnotě přes tisíc korun

27.12.2018

Ostravský recidivista
Ostravský recidivista byl zadržen při krádeži zboží v obci Háj ve Slezsku Policisté z Obvodního oddělení v Hlučíně v těchto dnech ve zkráceném přípravném řízení sdělili podezření z přečinu krádeže 32letému muži z Ostravy, neboť tento v polední době 27. prosince 2018 v prodejně potravin na ulici Antonína Vaška v obci Háj ve Slezsku odcizil zboží v hodnotě 345 korun. Celkem 5 kusů čokolád si uschoval pod svůj svrchní oděv a při průchodu přes pokladní zónu bez úhrady byl zadržen pracovníkem bezpečnostní ochranné služby prodejny. Následně byl předán přivolané hlučínské policejní hlídce k dalším procesním úkonům. Při nich bylo prokázáno, že obdobného protiprávního jednání majetkového charakteru se shora jmenovaný muž dopustil v téže prodejně již 20. prosince letošního roku, kdy odcizil 6 kusů čokolád v hodnotě 414 korun.

27.12.2018

Chvíli před půl třetí odpoledne
Dopravní nehoda podnapilého řidiče osobního automobilu v Opavě.Chvíli před půl třetí odpoledne 27. prosince 2018 řídil 62letý místní muž své osobní motorové vozidlo tovární značky Jepp po ulici Pivovarské v Opavě, přičemž najížděl do objektu parkoviště zdejšího Obchodního centra. Přední části vozu však narazil do skleněné výplně fasády domu, poté ihned vycouval, vjel tedy do podzemního parkoviště a zde nejprve narazil do zaparkovaného osobního motorového vozidla tovární značky Ford. Poté nadále pokračoval v jízdě a při parkování ještě narazil do zde odstaveného osobního automobilu tovární značky VW Passat.

25.12.2018

Úmyslné poškození
Úmyslné poškození zaparkovaných automobilů na ulici Krnovské v Opavě Od desáté hodiny večerní 25. prosince 2018 do jedenácté hodiny dopolední následujícího dne se doposud neznámá osoba dopustila v jednom z veřejně přístupných areálů na ulici Krnovské v Opavě přečinu poškození cizí věci tím, že úmyslně poškodila zde zaparkovaná motorová vozidla. Jak bylo dosavadním prověřováním zjištěno, tak dřevěnou židlí došlo k rozbití obou zadních světel a zadního okna u osobního automobilu tovární značky Škoda Octavia, čímž vznikla poškozené soukromé společnosti celková hmotná škoda na majetku ve výši nejméně 5 tisíc korun

23.12.2018

Opavští policisté prověřují
Opavští policisté prověřují krádež peněženky v jedné z kateřinských restaurací Doposud neznámý pachatel spáchal v podvečerních hodinách 23. prosince 2018 v prostorách restaurace na ulici Pekařské v Opavě-Kateřinkách přečin krádeže a přečin neoprávněného opatření, padělání a pozměnění platebního prostředku tím, že využil nepozornosti poškozeného místního 46letého muže a z jeho volně odložené bundy mu odcizil pánskou koženou peněženku černé barvy. V ní se nacházely finanční prostředky, platební karty, osobní doklady a doklady k automobilu, vše v celkové hodnotě téměř 12 tisíc korun